De voedingspiramide

Wat is het toch lastig kiezen! Wat kun je nu wel eten en wat niet? Hoe eet je gezond en wat is gezonde voeding? Allerlei voedingsvragen waar je als consument best wat moeite mee kunt hebben! Heel begrijpelijk ook, want er wordt nergens zoveel over geschreven als over voeding. Het is bijna onmogelijk om te weten wat een gezond voedingspatroon nu werkelijk is.

Persoonlijk
Natuurlijk is een voedingspatroon heel persoonlijk. Waar de een wel heel gemakkelijk rauwkost kan verteren heeft de ander daar heel veel moeite mee en krijgt last van zijn spijsvertering. Een goede basis van voedingsmiddelen is voor iedereen belangrijk. Maar wat is dan een goede basis? Afgelopen maand is er een nieuwe publicatie geweest van de schijf van vijf van het voedingscentrum in de hoop dat dit een betere voorlichting zou geven voor de consument. Helaas biedt deze niet de adviezen voor een goede en gezonde basis. De hoeveelheid groente is gelukkig wel wat meer omhoog gegaan, van 200 naar 250 gram, maar zou eigenlijk wel 300 tot 500 gram mogen zijn.

Voedingspiramide
Ik kies als Natuurvoedingskundige voor de voedingspiramide. Voeding moet namelijk je lichaam voeden en niet alleen maar vullen. De voedingspiramide adviseert voeding die zoveel mogelijk uit onbewerkte en pure producten bestaat in de juist hoeveelheden. De voedingspiramide bevat 12 lagen met 12 verschillende voedingsgroepen. Dit zijn er meer dan in de meeste piramides en de schijf van vijf.

Voedingsgroepen
In de voedingspiramide zijn de verschillende voedingsgroepen uitgesplitst, daardoor is er een aparte plek voor granen, knollen, fruit, groente, zuivel, olie en vet, dranken, noten en zaden, kruiden en specerijen, zoetmiddelen, vlees/vis/wild/eieren/gevogelte en peulvruchten. Dit om te laten zien dat al deze voedingsmiddelen een belangrijke plek hebben in een volwaardig voedingspatroon. Wat een voordeel is ten opzichte van bijvoorbeeld de schijf van vijf is dat er duidelijk aanbevolen hoeveelheden zijn opgenomen. Zo krijg je alle voedingsstoffen binnen die nodig zijn voor de basis van jouw voedingspatroon. Tevens wordt er in de voedingspiramide rekening gehouden met het geslacht en levensstijl. Heb je een heel actieve levensstijl dan kun je iets meer eten dan wanneer je de hele dag achter je bureau zit te werken en niet sport.

Bereidingswijze
Naast de keuze van welke voeding je eet is het ook belangrijk om de juiste bereidingswijze te kiezen. Bereidingstechnieken kunnen bijdragen aan de gezondheid van het product. Juiste bereidingswijzen zijn koken, blancheren, stomen, roerbakken of het gebruik van de oven.

Je eigen piramide
In mijn natuurvoedingspraktijk houd ik rekening met iemands klacht, ziekte of voedselovergevoeligheid en pas ik de voedingspiramide aan iemands persoonlijke behoefte. Zo krijgt iedereen een persoonlijk voedingsadvies op maat gemaakt!